5 dingen om te onthouden uit wijnfilm ‘Bottle Shock’ (2008)

Posted on 30 oktober 2012

2


Wijnfilm Bottle ShockGisteren gekeken naar Bottle Shock, een film van Randall Miller uit 2008. Het is een onderhoudende prent die een geromantiseerde versie vertelt van de waargebeurde ‘Judgement of Paris’.

Op 24 mei 1976 organiseerde sommelier en wijnhandelaar Steven Spurrier (gespeeld door Alan Rickman) de bekende blinde proeverij in Parijs waarin Franse en Californische wijnen het tegen elkaar opnamen. Tot grote scha en schande van de traditionele wijnwereld werden de Franse wijnen overklast. In de categorie rode wijnen deed het Californische Stag’s Leap Wine Celllars het beter dan Franse gevestigde waarden als Mouton-Rothschild, Haut-Brion en Léoville Las Cases. Bij de witte wijnen overtrof de Californische Chardonnay van Château Montelena een resem grote namen uit de Bourgogne.

Bottle Shock vertelt het verhaal van Steven Spurrier en zijn zoektocht naar Californische wijnen, in aanloop naar de proeverij in Parijs. Vooral Château Montelena komt daarbij aan bod. Het resultaat is een aangename, bij momenten grappige film. Er is echter één probleem. Dit zei Steven Spurrier achteraf zelf over de film:

“There is hardly a word that is true in the script and many, many pure inventions as far as I am concerned”.

Hoewel Randall Miller zich blijkbaar nogal wat dichterlijke vrijheid heeft gepermitteerd, komen in de film een aantal interessante feiten aan bod. Mijn top vijf:

  1. De twee winnende wijnen – Stag’s Leap Wine Celllars en Château Montelena – worden tot op vandaag bewaard in de Smithsonian Institution. Dit is een immens museum waar historische artefacten, die een grote rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de VS, worden bewaard.
  2. Sommige critici meenden dat de Fransen wijnen beter zouden rijpen. Daarom werd de blinde proeverij met dezelfde wijnen nog eens overgedaan in 1978, ditmaal in San Francisco. De Californische wijnen lieten opnieuw de Franse achter zich. In 1986 vonden nog eens twee proeverijen plaats. En ja, opnieuw moesten de Franse wijnen het onderspit delven.
  3. ‘Bottle Shock’ is de Engelstalige benaming voor wat wij ‘flessenziekte’ noemen. Dit is een tijdelijke toestand waaraan pas gebottelde wijnen kunnen lijden. De aroma’s ‘vallen uit elkaar’ en de smaak is plat. Vaak wordt het veroorzaakt door de toevoeging van sulfiet net voor het bottelen (om de wijn te stabiliseren). Ook transport kan het veroorzaken. Doorgaans biedt een maand rust de oplossing.
  4. Hoewel Steven Spurrier meerdere journalisten had uitgenodigd op de proeverij in 1976, was er slechts één aanwezig: George M. Taber van TIME magazine. Hij schreef nadien het historische artikel ‘The Judgement of Paris’ dat zich als een lopend vuurtje verspreidde en de wijnwereld op zijn kop zette. De Franse pers negeerde het verhaal, maar het kantelmoment was gebeurd. De wijnen uit Californië stonden voor eens en altijd op de wereldkaart.
  5. Op een gegeven moment in de film lijkt alles verloren voor Château Montelena. Hun Chardonnay, waar ze zoveel tijd en werk in hebben geïnvesteerd, is in de fles niet goudgeel maar … bruin. Oorzaak: de Chardonnay kwam op geen enkel moment met zuurstof in contact. George Taber schreef later een boek over de bekende proeverij en daarin bevestigt hij dit fenomeen:

“Napa Valley wineries in the early 1970s had not yet completely mastered their technology, and were sometimes so anxious to protect Chardonnay from air that they overprotected it. Wine has a natural browning enzyme that disappears when it comes in contact with oxygen, but wineries at that time wanted to make sure no oxygen ever touched their white wines in an attempt to protect their freshness and clarity. If the browning enzyme has no contact with air prior to bottling, a temporary discoloration sometimes turns up in the bottle but then soon naturally disappears.”

Voor wie de film nog niet gezien heeft en een voorproefje wil, is hier alvast de trailer:

Wil je op de hoogte blijven van wat er reilt en zeilt op Le Vin Perdu? Dat kan via Twitter en Facebook of door je abonneren op de RRS-feed.

About these ads